Zarabianie na YouTube – jak to zrobić?
Jeszcze kilka lat temu wiele ludzi mogłoby do pomysłu zrobienia kariery na YouTube podchodzić po prostu sceptycznie. Nagrywanie filmików na tą platformę klasyfikowano raczej jako działalność wykonywaną w ramach swojego hobby. Obecnie jednak sytuacja wygląda zupełnie inaczej – nie tylko w krajach takich jak Stany Zjednoczone, gdzie już od dawna ten sposób zarobku traktuje się stosunkowo poważnie, ale także w Polsce, która długo była wobec tej zmiany oporna. Przejdźmy zatem do tematu o „zarabianiu na youtube”.
Zarabianie na YouTube – sposoby:
Jeśli zapytamy kogoś na czym zarabia się na youtube, prawdopodobnie usłyszymy w odpowiedzi „reklamy”. Faktycznie, wielu YouTuberów zarabia głównie właśnie w ten sposób. Jednak wbrew pozorom możliwości jest znacznie więcej.
Do głównych sposobów zarabiania na YouTube należą:
- udział w Programie Partnerskim
- płatne lokowanie produktów
- współprace z markami
- Sprzedaż własnych produktów i usług.
Warto także wspomnieć, że dzięki zbudowaniu swojej marki na YouTube można zarabiać później także poza nim, na przykład publikując książkę, tworząc własną linię kosmetyków czy nawet prowadząc program telewizyjny.
Wielu YouTuberów uzyskuje w pewnym momencie status celebrytów, stając niemal na równi z piosenkarzami, aktorami i osobowościami telewizyjnymi. Otwiera im to drzwi do wielu możliwości, które jeszcze kilka lat temu były w dużej mierze niedostępne dla twórców wideo.
Jak widać, odpowiedzi na pytanie „jak zarabiać na YouTube?” jest naprawdę wiele. Nie warto ograniczać się do tylko jednego z nich, ponieważ możemy stracić w ten sposób dużo potencjalnych zysków.
Zarabianie na YouTube – Program Partnerski
Żeby móc zacząć zarabiać na YouTube w ramach Programu Partnerskiego, dany kanał musi najpierw spełnić kilka kryteriów. Później konieczne jest także dalsze przestrzeganie ustalonych zasad, ponieważ w przeciwnym przypadku YouTube może w dowolnej chwili zablokować opcję zarabiania na danym kanale.
Po pierwsze, spełnić musimy kilka wymagań formalnych odnośnie kanału, który chciałby dołączyć do programu partnerskiego YouTube. Obecnie wymagania prezentują się następująco:
- minimum 1000 subskrypcji
- minimum 4000 godzin czasu oglądania publicznych filmów na kanale
- konto AdSense połączone z kanałem.
Funkcjonuje również kilka zasad odnośnie treści, które nie mogą być publikowane na kanale, aby został on objęty Programem Partnerskim i rzeczywiście mógł liczyć na jakiekolwiek prawdziwe zarobki. Publikowane treści nie mogą:
- naruszać niczyich praw autorskich
- być nieatrakcyjne dla reklamodawców (np. treści dla dorosłych)
- łamać w żaden sposób regulaminu YouTube.
Bycie zaakceptowanym, a później utrzymanie swojego miejsca w Programie Partnerskim YouTube nie jest obecnie tak łatwe, jak jeszcze jakiś czas temu. YouTube obecnie przykłada znacznie większą wagę do tego, aby nie promować i nie nagradzać treści „śmieciowych” i potencjalnie kontrowersyjnych.
Czyli innym słowem takich, które nie spodobałyby się reklamodawcom (a także organom państwowym, ponieważ od jakiegoś czasu tego typu portale zwracają na swoje działanie uwagę coraz większej ilości władz różnych państw).
Program Partnerski YouTube ma znacznie więcej do zaoferowania, niż tylko możliwość zarabiania na reklamach (chociaż nie da się ukryć, że jest to jego najważniejszą i najbardziej dochodową funkcją). Co daje stanie się częścią Programu Partnerskiego YouTube?
- zarabianie na reklamach
- opcja włączenia płatnych subskrypcji
- superczat i supernaklejki podczas nagrywania na żywo
- zarobki z YouTube Premium
- możliwość stworzenia półki z produktami.
Płatne subskrypcje są stosunkowo nową funkcjonalnością na YouTube. Umożliwiają one fanom dostęp do specjalnych materiałów i innego rodzaju bonusów, które ustali dany twórca.
Superczat i supernaklejki to płatne funkcje, które wyróżniają danego użytkownika podczas transmisji na żywo.
YouTube Premium to płatna wersja YouTube (m.in. pozbawiona reklam i oferująca dodatkową zawartość, na przykład kilka stworzonych specjalnie na jej cele seriali), znana niegdyś pod nazwą YouTube Red. W Polsce przychody z publikowania swoich filmów dla użytkowników tej usługi są marginalne.
Półka z produktami jest rozwiązaniem dla YouTuberów, którzy poza tworzeniem filmików trudnią się również handlem. Za jej pomocą można reklamować na przykład koszulki czy bluzy z wzorami stworzonymi specjalnie dla fanów danego twórcy.
Zarabianie na YouTube – płatne lokowanie produktów i współprace z markami
Od kilku lat wiele mniej lub bardziej znanych marek zaczęło znacznie poważniej traktować YouTuberów, a co za tym idzie rozważać ich jako potencjalnych partnerów biznesowych. Na oparte na lokowaniach produktów czy bardziej złożonych akcjach promocyjnych współprace z YouTuberami decydują się przedsiębiorstwa działające w różnych branżach: chociażby producenci kosmetyków lub gier czy operatorzy sieci komórkowych.
Na bardzo dochodowe współprace z markami mogą liczyć głównie YouTuberzy z dużą liczbą wyświetleń i subskrypcji, jednak nawet mniejsi twórcy mają pewne możliwości. Częstą praktyką jest na przykład wypożyczanie bądź przysyłanie sprzętów lub gier do testów przez producentów nawet stosunkowo niewielkim kanałom zajmującym się grami bądź technologią.
Jeśli jednak zdecydujemy się na współpracę reklamową, powinniśmy pamiętać, że powinna ona być wyraźnie oznaczona. Ponadto warto zadbać, aby nasze wartości i tematyka kanału chociaż częściowo pokrywała się z branżą, w której działa współpracująca z nami marka.
Źle przygotowane, nachalne i wyraźnie nienaturalne kampanie reklamowe co prawda mogą pozwolić łatwo i szybko zarobić, ale z drugiej strony potrafią też źle długofalowo wpłynąć na wizerunek kanału czy danej osoby. Wobec tego twórcy powinni dbać, aby kampanie reklamowe, w których biorą udział stały na wysokim poziomie.
Ile zarabia YouTuber?
Najlepiej zarabiający YouTuberzy na świecie zarabiają już nie w milionach, a w dziesiątkach milionów dolarów. Zaciekawić może także fakt, że w ścisłej czołówce najbardziej dochodowych kanałów jest wiele takich, które prowadzone są przez dzieci.
W 2019 roku najlepiej zarabiający kanał, Ryan’s World, należał do ośmiolatka. Ryan Kaji zarobił dzięki niemu w samym 2019 ponad 26 milionów dolarów. Jak więc widać, na YouTube zarabiać może niemal każdy.
Na największe zarobki szanse mają twórcy, którzy nie tylko mają dużą ilość subskrypcji i wysokie wyświetlenia, ale przede wszystkim ci, którzy dobrze postrzegani są przez reklamodawców. Dlatego też na przestrzeni lat niegdyś najlepiej zarabiający YouTuber, PewDiePie, poszybował w dół rankingu (chociaż wciąż zarabia bardzo dobrze), a pokonały go właśnie takie kanały, jak Ryan’s World.
Polscy twórcy nie zarabiają oczywiście tak wielkich kwot, natomiast jak na polskie warunki nie są one złe – nawet z samych zysków z reklam już średnio popularny YouTuber powinien być w stanie się utrzymać, o ile oczywiście publikuje regularnie, a jego kanał spełnia wymogi reklamodawców. Kiedy dochodzą do tego jeszcze współprace reklamowe, sytuacja staje się jeszcze lepsza i zarobki na YouTube potrafią osiągnąć satysfakcjonujący poziom.
Według danych z 2018 roku przeciętny polski YouTuber zarabia około 9200 złotych miesięcznie. Prawda jednak jest taka, że większość YouTuberów zarabia znacznie mniej, a kilkudziesięciu najpopularniejszych zawyża wynik zarobkami na poziomie kilkudziesięciu, a nawet kilkuset tysięcy złotych miesięcznie.
Jeśli chodzi konkretnie o zarobki na reklamach, istotne jest nie tylko to, ile osób je obejrzy. Dla stawki, na którą możemy liczyć istotne są chociażby takie czynniki, jak:
- tematyka kanału
- występowanie w filmiku nieodpowiednich treści
- długość filmiku.
Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego wiele filmików na YouTube ma dokładnie 10 minut i jedną sekundę lub bardzo podobną długość? To właśnie powyżej takiej długości filmików można umieścić w nim więcej reklam, a także manualnie dostosować, w jakich miejscach mają się one pojawiać. Większa ilość reklam oznacza, co oczywiste, większe zarobki.
Zarabianie na YouTube – płatność za wyświetlenia
YouTube jest na temat swojej polityki płacowej nieszczególnie wylewne. Ile YouTube płaci za wyświetlenia twórcom? Na to pytanie może dokładnie odpowiedzieć jedynie dany twórca, który ma wgląd w swoje statystyki, oraz sam YouTube. Można jednak dokonać pewnych szacunków.
Stawki reklam na YouTube nie są wysokie, a do tego sporą część (32%) z dochodu od reklamodawców przypada nie twórcy, a Google. Warto wziąć pod uwagę także fakt, że od uzyskanego z YouTube dochodu należy oczywiście opłacić podatek dochodowy.
Szacuje się, że zarobki z jednego filmiku o danej liczbie wyświetleń rozkładają się następująco:
- 10 milionów wyświetleń = 5 do 20 tysięcy dolarów
- około 1 milion wyświetleń = 500 do 2000 dolarów
- około 100 tysięcy wyświetleń = 50 do 200 dolarów
- około 10 tysięcy wyświetleń = 5 do 20 dolarów.
Jak widać, „widełki”, w jakich mogą się mieścić zarobki YouTuberów są dość szerokie. Dużo tutaj zależy od wcześniej wspomnianych czynników, takich jak długość filmu czy jego tematyka. Wobec tego także odpowiedź na pytanie, ile zarabia YouTuber może być bardzo zróżnicowana.
Coraz więcej twórców przykłada mniejszą wagę do zysków z samych reklam na YouTube, a stara się uczynić swoim głównym źródłem dochodu kampanie reklamowe, współprace z markami czy sprzedaż własnych produktów. Dzieje się tak dlatego, że coraz trudniej jest zarabiać dużo na reklamach, zwłaszcza, jeśli nie tworzymy treści dla wszystkich grup wiekowych.
Dwóch twórców może mieć taką samą ilość subskrypcji, a przy tym gigantyczną różnicę w zarobkach na YouTube właśnie z uwagi na to, w jaki sposób dzięki temu serwisowi zarabiają.
Pewnym rozwiązaniem jest nagrywanie w języku angielskim, o ile pozwalają nam na to nasze możliwości. W ten sposób jesteśmy w stanie dotrzeć do znacznie szerszego grona publiczności i dzięki temu także nasze zarobki na YouTube powinny być znacznie bardziej okazałe.
Zarabianie na YouTube – Jak długo trzeba czekać?
Wiemy już, jak zarabiać na YouTube, a także ile zarabia YouTuber i ile YouTube płaci za wyświetlenia. Warto także poruszać temat tego, jak szybko działalność na YouTube może zacząć być dochodowa.
Ciężko tutaj o dokładną miarę, zwłaszcza biorąc pod uwagę wspomniane wcześniej wymaganie 4000 godzin czasu oglądania, które może być trudne do spełnienia w niedługim czasie na przykład dla kanałów zamieszczających stosunkowo krótkie filmiki.
Znane są przypadki osób, które w przeciągu dosłownie kilku miesięcy od założenia kanału zebrały klika milionów subskrypcji i zaczęły już poważnie zarabiać, ale zwykle zdarza się to w przypadku kanałów anglojęzycznych (chociaż bywają wyjątki i także w Polsce miały tego typu rzeczy miejsce). Ponadto często okazuje się, że takie osoby miały wsparcie innych YouTuberów, wielkich firm marketingowych czy sieci partnerskich. Osobie działającej samodzielnie ciężko jest się przebić, chociaż oczywiście nie jest to niemożliwe.
Przy regularnym wrzucaniu dobrych technicznie i interesujących filmików o tematyce, które nie jest skrajnie niszowa, jest szansa, że już po 3-6 miesiącach zaczniemy zarabiać pierwsze pieniądze. Na początku będą one prawdopodobnie niewielkie, ale wraz z czasem zarobki na YouTube powinny rosnąć. Trzeba jednak pamiętać, że ten proces może zająć nawet kilka lat i jest szansa, że przez ten czas się zniechęcimy. Nie zawsze, ale często zyskiwanie popularności wymaga przede wszystkim cierpliwości.
Możliwość komentowania jest wyłączona.