ToggleToggle

Split payment - na czym polega i od kiedy obowiązuje?

Split payment - na czym polega i od kiedy obowiązuje?

Split payment został oficjalnie wprowadzony w 2018 roku, a konkretnie 1 lipca na mocy ustawy o podatku od towarów i usług, oraz kilku innych ustaw. 

Split Payment polega na podzieleniu płatności za usługę lub towar na kwotę netto oraz należy podatek VAT, a następnie umieszczenie ich na dwóch, całkiem odrębnych rachunkach bankowych przedsiębiorcy, który uzyskuje dochód. Jeżeli nabywca decyduje się na zastosowanie metody podzielonej płatności, jego obowiązkiem jest przekazanie całej wartości zakupu wpisanej na fakturze, na rachunek bankowy wskazany wcześniej przez sprzedawcę. Nabywca ma również obowiązek zastosowania komunikatu przelewu, który poinformuje sprzedawcę o tym, że nabywca zdecydował się na split payment. Wtedy obowiązkiem banku będzie zapewnienie tego, aby kwota netto znalazła się na głównym rachunku sprzedawcy, a kwota VAT trafiła na wydzielony rachunek, tak zwany “rachunek VAT”. Metoda Split Payment może zostać zastosowana tylko i wyłącznie w relacjach między jedną firmą, a drugą firmą. Mechanizm ten nigdy nie zadziała w przypadku transakcji z osobą fizyczną, która nie prowadzi aktualnie żadnej działalności gospodarczej.

Kogo dotyczy split payment? Skutki dla sprzedawcy

Split payment dotyczy tylko przedsiębiorców, a więc ma zastosowanie tylko i wyłącznie w przypadku transakcji B2B. Rachunek VAT oraz wszystkie zebrane na nim środki pozostają w posiadaniu przedsiębiorcy, ale nie będzie on miał już do nich pełnego, nieograniczonego dostępu. Pieniądze ulokowane na rachunku VAT mogą zostać przeznaczone tylko i wyłącznie na uregulowanie zobowiązań podatkowych względem urzędu skarbowego, lub na zapłatę pewnej kwoty podatku VAT kontrahentowi, jeżeli wynika to jednoznacznie z otrzymanej faktury. Środki znajdujące się na rachunku VAT mogą zostać uwolnione i trafić w ręce przedsiębiorcy dopiero po 60 dniach od zaakceptowania złożonego przez nas wniosku, do tego czasu są dla nas niedostępne do celów innych niż wyżej wymienione. 

Kto decyduje o podzielonej płatności? Korzyści dla nabywcy

Nabywca może całkowicie dobrowolnie decydować o tym, czy dokona płatności za wystawione faktury VAT metodą split payment, czy też zrobi to sposobem tradycyjnym. Może on decydować o każdej fakturze z osobna, dlatego można stwierdzić, że posiada on bardzo dużą swobodę, przynajmniej w tym zakresie. 

Jeżeli przedsiębiorca zdecyduje się na opłacenie faktury VAT metodą split payment, musi pamiętać o tym, że jego obowiązkiem jest zastosowanie stosownego komunikatu przelewu, który zostanie udostępniony przez instytucje finansowe obsługujące ten przelew. Komunikat ten powinien zawierać minimum te cztery elementy:

  • całą lub częściową kwotę podatku VAT z faktury, którą przedsiębiorca planuje opłacić przy zastosowaniu metody podzielonej płatności;
  • całą lub częściową kwotę wartości sprzedaży brutto;
  • NIP sprzedawcy;
  • numer faktury, za którą dokonywana jest płatność.

Rola banków w modelu split payment

Rola banków w modelu split payment jest regulowana przez ustawę Prawa Bankowego, rozdział 3a. Banki oraz SKOK-i mają obowiązek otwarcia rachunków VAT klientom posiadającym rachunek firmowy i oraz muszą je prowadzić. Do obowiązków instytucji finansowych należy również udostępnianie administracji skarbowej wszystkich informacji o przelewach dokonywanych przez przedsiębiorców, oraz dostarczenie wszystkich niezbędnych narzędzi przedsiębiorcom, są to między innymi wszystkie techniczne komunikaty przelewów, system blokujący wpływy itd.

Komentarze

Dodaj komentarz

Informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w naszym serwisie.

Inne z działu Wszystkie artykuły

Wszystkie artykuły
12.04.2019

Często chcemy zamknąć swoje konto, chociażby dlatego, że pojawiły się dodatkowe opłaty, skończyły się promocje, bądź po prostu znaleźliśmy ciekawszą i atrakcyjniejszą dla nas ofertę. Powodów zamknięcia konta może być mnóstwo, jednak nie są one zbyt istotne. Zamykając konto chcemy to zrobić szybko i bezboleśnie. Dziś podpowiadamy, jak to zrobić. 

Wszystkie artykuły
12.04.2019

Wiele osób korzysta z usług kilku banków na raz. Często chcemy założyć nowe konto, czy też zamknąć stare. Nie ma w tym nic dziwnego. Ważne jednak, by zrobić to odpowiednio z procedurami. Dziś wytłumaczymy Ci, jak zamknąć konto w Banku Millennium.

Wszystkie artykuły
12.04.2019

Jesteś posiadaczem rachunku w banku Citi Handlowym, jednak nie jesteś zadowolony z tego produktu i chcesz zmienić bank zamykając konto w Citi? Zobacz, jak to zrobić!

 

Ta strona używa ciasteczek (COOKIE). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce odwiedzając Politykę prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

X
Częste pytania ?
Copyright © 2019 Pożyczkolog