Książki biznesowe, które warto przeczytać.
Bardzo wiele osób mówi, że nie lubi czytać. W praktyce często jednak okazuje się, że wcale problemem nie jest tutaj samo czytanie, a znalezienie odpowiedniej książki. Jeśli chcemy odnieść sukces w biznesie, to niechęć do książek po prostu trzeba będzie przełamać – książki o biznesie zawierają tak ogromną ilość przydatnej wiedzy, że marnowanie takiego zasobu jest decyzją co najmniej nieopłacalną.
Oczywiście nie wszystkie. Są wśród nich zarówno inspirujące książki biznesowe, które znać powinien każdy, jak i niskiej jakości pozycje, do czytania których nie powinien zabierać się nikt, ponieważ w ten sposób niepotrzebnie zniechęci się do czytania książek o biznesie. Wobec tego jakie są najlepsze książki biznesowe, w tym książki o biznesie dla początkujących czy książki o prowadzeniu firmy?
Inspirujące książki biznesowe
Zanim przejdziemy do książek o prowadzeniu firmy i osiąganiu na tym polu sukcesu, warto pochylić się nad inspirującymi książkami biznesowymi (czy nawet niekoniecznie biznesowymi), które poprawią naszą organizację czasu, zarządzanie projektami, pozwolą się skupić i zmotywować.
Wbrew pozorom sam dobry pomysł na biznes, znajomość rynku czy posiadanie funduszy nie wystarczy – trzeba na początku zadbać o to, aby mieć odpowiednie nastawienie i zbudować w sobie dobre nawyki. W przeciwnym wypadku szybko okaże się, że stracimy zapał i motywację lub nie będziemy w stanie podołać wyzwaniu.
Oto inspirujące książki biznesowe, od których warto zacząć swoją przygodę z tego typu literaturą.
7 nawyków skutecznego działania
Jeśli zapytasz jakiegokolwiek specjalistę o inspirujące książki biznesowe na początek, jest duża szansa, że usłyszysz w odpowiedzi właśnie ten niezwykle popularny tytuł.
„7 nawyków skutecznego działania” to książka autorstwa znanego na całym świecie Stephena R. Coveya. Wiele osób mogło się od niej odbić już na etapie czytania, a nawet wcześniej, traktując ją jako jedną z mało ambitnych książek na temat rozwoju osobistego, które zawładnęły obecnie rynkiem.
Jednak nic bardziej mylnego – „7 nawyków skutecznego działania” jest produktem z zupełnie innej półki. Wobec tego zdecydowanie warto się przełamać i przeczytać tą książkę do końca, nawet jeśli na początku będzie ona sprawiała nam problem.
Czego się z niej dowiemy? Jak działać skutecznie, co wskazuje już sam tytuł. Wydawać by się to mogło banalne, ale dla ogromnej rzeszy ludzi zawarte w tej książce wskazówki okażą się nieocenione. Często nawet, jeśli wydaje nam się, że jesteśmy produktywni i wydajni, to w praktyce działamy chaotycznie, bez odpowiedniego planu i nie stosujemy polecanych praktyk. „7 nawyków skutecznego działania” pozwoli każdemu działać lepiej, efektywniej i zdrowiej, a to jest przecież najważniejsze.
10 kroków do maksymalnej produktywności
Jeśli chodzi o inspirujące książki biznesowe, to nie można nie wspomnieć o „10 krokach do maksymalnej produktywności” Michała Śliwińskiego. Jest to książka dość podobna tematycznie do wcześniejszej pozycji, dlatego też jeśli nie jesteśmy zapalonymi czytelnikami, możemy zdecydować się na tylko jedną z tych pozycji (chociaż najlepszą opcją byłoby zapoznanie się z oboma).
Co wyróżnia „10 kroków do maksymalnej produktywności”? Przede wszystkim brak zbędnego rozwodzenia się na tematy, które tego nie wymagają. Usłyszeć można opinie, że tego typu poradniki i inspirujące książki biznesowe próbują po prostu zapełnić czymś miejsce i w związku z tym większość zawartej w nich treści jest bezużyteczna. Faktycznie, ten problem dotyczy niektórych pozycji, jednak nie książki Michała Śliwińskiego.
Łatwe do wprowadzenia w życie i praktyczne porady to główna wartość, jaką można z tej pozycji wyciągnąć. Nie trzeba uskuteczniać absolutnie wszystkiego, co sugeruje autor – ważne, żeby znaleźć odpowiedni dla siebie balans i przede wszystkim rzeczywiście zmotywować się i poczynić jakieś zmiany w swoim życiu. Mało kto sam z siebie, bez żadnych tego typu zewnętrznych bodźców i instrukcji jest maksymalnie produktywny. Jest to po prostu coś, co trzeba w sobie wykształcić. „10 kroków do maksymalnej produktywności” bez wątpienia w tym pomoże.
Książki biznesowe dla początkujących
Wystartowanie z własnym biznesem rzadko będzie łatwe, zwłaszcza, jeśli nie mamy w tym zakresie doświadczenia i nie dysponujemy żadnymi (lub niemal żadnymi) funduszami.
Z drugiej strony start-upy rosną w ostatnich latach w popularności także w Polsce, a niektórym z nich udało się odnieść naprawdę spektakularny sukces. Wobec tego jeśli również chcemy taki sukces osiągnąć, warto odpowiednio się do założenia własnego biznesu przygotować.
Poniżej przedstawimy najlepsze książki o biznesie dla początkujących, które pomogą wystartować z własną działalnością i przygotują na wyzwania, które czekać będą każdego nowicjusza w świecie biznesu. Część z nich to jednocześnie książki o prowadzeniu firmy, w związku z czym zawarte w nich informacje przydadzą się nie tylko na początku działalności, ale także nawet przez długie lata.
Od dobrego do wielkiego
Zanim wejdziemy na dobre w świat biznesu i sami zaczniemy w nim działać, warto poznać nieco jego historię. Dzięki temu będziemy wiedzieć, co dotychczas się nie sprawdzało, a co działało. Krótko mówiąc – nauczymy się na błędach innych, co w biznesie może zadziałać, a co nie. Wszystko to na przykładach firm, z których większość (jeśli nie wszystkie) doskonale znamy.
Wielki sukces chociażby omówionej w książce Jima Collinsa Coca-Coli był niegdyś równie nie do pomyślenia, jak upadek Związku Radzieckiego, a wszystko złożyło się tak, że oba te wydarzenia miały miejsce.
„Od dobrego do wielkiego” to świetna lektura, jeśli interesują nas książki o biznesie dla początkujących i zależy nam na tym, aby zacząć od czegoś lekkiego i przyjemnego, ale przy tym potencjalnie wartościowego.
Podręcznik startupu
Dla osób, które zainteresowane są stworzeniem start-upu, ta książka powinna być pozycją obowiązkową. Napisana została co prawda nie przez Polaków, a Amerykanów (Steve’a Blanka i Boba Dorfa), natomiast nawet na polskim rynku powinna znaleźć zastosowanie.
Podręcznik ten krok po kroku przeprowadzi wszystkich chętnych przez kolejne fazy planowania i uruchamiania własnego start-upu. Co ważne, nauczy jak zrobić to wszystko mądrze i rozsądnie, a więc badając zapotrzebowania klientów i oszacowując, czy nasz pomysł ma w ogóle sens.
Chociaż ta świetna książka o biznesie dla początkujących zahacza o naprawdę trudne i rozbudowane tematy, robi to w taki sposób, aby wszystko zrozumieć i przyswoić mogły także osoby, które dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie biznesu.
Jak przetrwać i odnieść sukces w biznesie
„Jak przetrwać i odnieść sukces w biznesie” to absolutna klasyka wśród książek o biznesie. Nie oznacza to jednak, że z przeczytaniem poradnika Franka Bettgera trzeba czekać, aż nabierzemy w biznesie wprawy. Przeciwnie – zdecydowanie warto się z tą pozycją zapoznać jak najszybciej, aby od razu wprowadzać w życie zawarte w niej dobre praktyki.
Jak zwiększyć sprzedaż, pozyskać (i utrzymać) klientów oraz wyrobić sobie markę? Tego wszystkiego, a także wielu innych cennych informacji, dowiemy się właśnie z lektury tej książki. Przyda się ona przede wszystkim tym, którzy chcą odnieść sukces w handlu, aczkolwiek duża część zawartej w niej porad jest bardzo uniwersalna.
Psychologia szefa. Szef to zawód
Książki o biznesie to nie tylko książki o sprzedaży, produktywności czy technikach budowania własnej marki. Prowadzenie firmy to także zarządzanie – nie tylko środkami czy produktami, ale także ludźmi.
Chcesz rozkręcić swój biznes i wiesz, że sam nie podołasz, czyli zatrudnienie pracowników będzie konieczne? Może wymaga tego po prostu specyfika branży i samodzielna działalność nie ma prawa odnieść w niej sukcesu? Tak czy inaczej, zakładanie własnego biznesu na ogół nierozerwalnie wiąże się z tym, że wcześniej czy później staniemy się czyimś szefem.
Autorami tego niezwykle użytecznego poradnika są Polacy: Jerzy Gut i Wojciech Haman. Zdecydowanie warto się z nim zapoznać, zanim jeszcze zatrudnimy pierwszego pracownika. Dlaczego? Im mniejsza jest firma, tym bardziej polega ona na wydajności i produktywności pojedynczych jednostek.
W przypadku małych, młodych firm problemy niezmotywowani bądź skonfliktowani pracownicy mogą być przysłowiowym gwoździem do trumny firmy, zanim zdąży się ona na dobre rozkręcić. Dlatego też tak ważne jest, aby odpowiednio wcześnie przygotować się na wyzwania, jakie wiążą się z zarządzaniem podwładnymi.
Książki biznesowe o prowadzeniu firm
Książki biznesowe które warto przeczytać można by liczyć w setkach, jeśli nie tysiącach – mało kto miałby czas na przeczytanie ich wszystkich. Ważne jest więc, aby (jeśli tylko na tyle pozwala nam nasz napięty grafik) zapoznać się jedynie z kilkoma starannie wyselekcjonowanymi pozycjami wysokiej jakości, które realnie nam pomogą.
Jeśli chodzi o książki o prowadzeniu firmy, to można pod nie podpiąć także niektóre wspomniane już tytuły, chociażby „Psychologia szefa. Szef to zawód” i „Jak przetrwać i odnieść sukces w biznesie”. Zostały one jednak zawarte we wcześniejszej sekcji, ponieważ doskonale nadają się na początek przygody w biznesie.
Poniżej znajdziecie najlepsze książki biznesowe, które przydadzą się przede wszystkim tym, którzy o biznesie mają już pewne mniejsze bądź większe pojęcie i chcieliby po prostu swoją wiedzę poszerzyć (chociaż nic nie stoi również na przeszkodzie, aby te książki biznesowe pochłonęły także osoby początkujące).
Strategia Błękitnego Oceanu
Konkurencja to coś, co wielu przedsiębiorcom daje się szczególnie boleśnie we znaki. Co w końcu robić, kiedy ciągle tylko gonimy i gonimy za naszymi konkurentami, ale nie jesteśmy w stanie wyjść na prowadzenie?
Fakt faktem, konkurencja w (niemal) każdej branży to coś, z czym trzeba się liczyć i co może wpływać bardzo wyraźnie na nasz sukces. Nie oznacza to jednak, że wszystkie swoje działania powinniśmy opierać na próbach jej pokonania.
„Strategia Błękitnego Oceanu” przedstawia, jak inne firmy radziły sobie z problemem konkurencji i wyszły z niego obronną ręką. Dzięki tej książce biznesowej powinniśmy być w stanie znaleźć własną receptę na wybicie się w tłumu w rozsądny, skuteczny i opłacalny sposób.
Zarządzanie Sprzedażą – praktyki najlepszych
Autor „Zarządzania Sprzedażą”, Chet Holmes, nie jest człowiekiem z przypadku – zaufało mu wiele z najbardziej dochodowych firm Ameryki. Samo to świadczy o tym, jakie oferowane przez niego taktyki i rady są skuteczne.
Jeśli nawet nie interesują nas książki o prowadzeniu firmy czy ogółem mówiąc książki o biznesie, to i tak „Zarządzanie Sprzedażą” powinno być pozycją obowiązkową. Jeśli faktycznie uważnie przeczytamy cały ten poradnik i wprowadzimy nakreślone w nim zasady w życie, stoi przed nami otwarta droga do sukcesu.
Żadna lista pod tytułem „najlepsze książki biznesowe” nie mogłaby się obejść bez właśnie tego tytułu.
Książki biznesowe, które musisz znać – podsumowanie
Nie ważne, czy interesują nas inspirujące książki biznesowe, książki o biznesie dla początkujących czy książki o prowadzeniu firmy – ważne jest po prostu, aby korzystać z wiarygodnych i rzetelnych źródeł, a także cały czas się dokształcać.
Żeby najlepsze książki biznesowe polecone w tym artykule rzeczywiście okazały się przydatne, warto zaangażować się w ich czytanie – robić notatki, podkreślać ważne sekcje i rzeczywiście analizować to, co czytamy. Tak naprawdę bowiem książki biznesowe które warto przeczytać, nie ważne jak dobre by były, nie będą skuteczne, o ile sami nie poczynimy w tym kierunku odpowiednich działań.