Jak rozmawiać o podwyżce?
W życiu zawodowym każdego pracownika przychodzi w końcu taki moment, w którym stwierdza, że potrzebuje podwyżki. Najczęściej dzieje się tak w momencie, gdy czujemy, że nasze doświadczenie i kompetencje pozwalają na to, abyśmy mogli zarabiać więcej niż ustalona jakiś czas temu stawka. Jeśli więc planujesz podjąć ze swoim szefem negocjacje na temat podwyżki, to znalazłeś się w odpowiednim miejscu. Zobacz jak negocjować wynagrodzenie oraz jego podwyżkę, a także jak powinna wyglądać efektywna rozmowa na ten temat.
Jak rozmawiać o podwyżce – odpowiedni czas
Tak naprawdę ciężko jest jednoznacznie stwierdzić, kiedy jest najlepsza pora na rozmowę o podwyżce. Wiele osób po prostu czuje, że to „ten moment” i powinni zarabiać więcej niż dotychczas. Na taką rozmowę zawsze znajdzie się odpowiedni moment i nie należy jej przekładać w nieskończoność. Jeśli jednak nie wiesz jak zacząć tę rozmowę, to istnieje kilka pretekstów, które mogą być Twoim powodem do podwyższenia wynagrodzenia.
Na koniec roku finansowego w firmie
W tym momencie pracodawcy analizują budżet oraz planują podwyżki dla pracowników. Warto w tym momencie dać szefowi do zrozumienia, że liczysz na wyższe wynagrodzenie. Jeśli przegapisz ten moment, to później trudniej może być Ci się ubiegać o wyższe wynagrodzenie i będziesz musiał poczekać na nie dłużej.
Przed podjęciem się trudnego zlecenia/projektu
Jeśli Twój szef zaproponował Ci podjęcie się wymagającego projektu, to możesz zasugerować, że wyższe wynagrodzenie zmotywowałoby Cię do tego, aby zrealizować to zadanie. Jeśli rzeczywiście wymaga to dużego nakładu czasu i poszerzenia swoich kwalifikacji czy wiedzy, to podwyżka jest w tym przypadku mile widziana.
Jak rozmawiać o podwyżce – ważne osiągnięcia dla firmy
Jeśli w ostatnim czasie osiągnąłeś sukces zawodowy i wiesz, że na Twojej dobrze wykonanej pracy zyskała cała firma, to możesz to wykorzystać jako powód do podwyższenia wynagrodzenia. Twój szef z pewnością doceni, że zależy Ci na pracy w jego firmie i pragniesz czegoś więcej niż tylko „robić swoje”. Jeśli zdobyłeś nowe umiejętności, które usprawniają Twoją pracę, to zasługujesz na to, aby Twoje wynagrodzenie było wyższe niż do tej pory.
Podczas podpisywania nowej umowy
Rozmowa o podwyżce wynagrodzenia w czasie podpisywania nowej umowy jest bardzo dobrym pomysłem. To właśnie wtedy szefowie podwyższają stawki swoim pracownikom i są bardziej otwarci na negocjacje z tym związane. Jeśli więc wiesz, że zaraz czeka Cię przedłużanie umowy o pracę, to przygotuj się na rozmowę o podwyżce wynagrodzenia.
Jak rozmawiać o podwyżce – nowe obowiązki
Musisz wykonywać nowe obowiązki, którymi do tej pory zajmował się ktoś inny? Przyjmij je pod warunkiem, że Twój szef zagwarantuje Ci podwyżkę, w końcu na Twoje barki spada teraz więcej pracy. To dobre okoliczności do tego, aby porozmawiać o podwyżce wynagrodzenia.
Pamiętaj o tym, że do takiej rozmowy musisz przygotować się wcześniej, nie działaj pod wpływem emocji. Wiele osób boi się rozmowy o pieniądzach i nie ma w tym nic dziwnego. Warto jednak ją podjąć i dać szefowi do zrozumienia, jaki jest cel spotkania już w momencie, gdy będziesz się z nim umawiać na konkretny termin. Szef, który wie, że chcesz ubiegać się o podwyżkę, prawdopodobnie również przygotuje się do rozmowy i przeanalizuje, o ile może podnieść Twoje wynagrodzenie.
Jak przygotować się do rozmowy o podwyżce?
Przede wszystkim powinieneś zacząć od zastanowienia się nad tym, dlaczego należy Ci się podwyżka. Czy powody, które chcesz przedstawić szefowi, są naprawdę na tyle dobre, abyś zasłużył na wyższe wynagrodzenie? Wiele osób idzie na rozmowę o podwyżkę tylko z jednym argumentem, jakim jest długi staż pracy. Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie, a nawet jeśli dostaniesz podwyżkę z tego powodu, to będzie ona niewielka.
Podczas rozmowy musisz w przekonujący sposób przedstawić swoje argumenty. Możesz się do tego przygotować, ćwicząc przed lustrem lub prosząc o pomoc bliską osobę. Dzięki temu łatwiej będzie Ci opanować stres podczas właściwej rozmowy i wypadniesz o wiele lepiej w oczach pracodawcy. Nie zapominaj od dobrym humorze i nastawieniu. Nie idź do gabinetu szefa z nastawieniem, że i tak nie uda Ci się wynegocjować lepszych warunków. Jednocześnie nie bądź zbyt pewny siebie i przekonany o tym, że szef podwyższy Twoje wynagrodzenie o minimum 50%, podejdź do tego zdroworozsądkowo.
Podczas przygotowań do rozmowy nie zapomnij też o tym, aby zorientować się, jaka jest aktualna sytuacja finansowa firmy. Jeśli pogorszyła się ona np. przez odejście jednego z kluczowych klientów, to taką rozmowę lepiej zostaw na później. Twój szef z pewnością nie jest w najlepszym nastroju i być może po prostu nie stać go akurat teraz na to, aby zapewnić podwyżki pracownikom. Wykaż się wyrozumiałością, a rozmowy o wyższym wynagrodzeniu zostaw na lepszy czas.
Rozmowa o podwyżce – argumenty
No dobrze, skoro już wiesz, jak ważne podczas negocjowania wyższego wynagrodzenia są argumenty, to warto poznać kilka, które mogą Ci się przydać podczas rozmowy. Oto argumenty, które przekonają większość pracodawców:
– Podniosłeś swoje kwalifikacje
– Zdobyłeś nowe umiejętności (najlepiej samodzielnie, z własnej inicjatywy)
– Odniosłeś sukces, który pozytywnie wpłynął na firmę
– Awansowałeś na wyższe stanowisko
– Masz więcej obowiązków niż wcześniej
– Wykonujesz bardziej odpowiedzialne zajęcia niż inni
– Inne osoby, na Twoim stanowisku zarabiają więcej
– Posiadasz unikalne umiejętności i trudno byłoby Cię zastąpić kimś innym
Wszystkie te argumenty są bardzo uniwersalne i sprawdzą się w przypadku większości branż i pracodawców. Warto jednak zastanowić się nad tym, czy nie masz w zanadrzu oryginalnych argumentów, które byłyby w stanie przekonać Twojego pracodawcę do podwyżki.
Rozmowa o podwyżce – tego unikaj
Rozmowa o podwyżce należy do stresujących, jednak nie można kierować się podczas niej emocjami. Nie podchodź do szefa z agresją, nie obrażaj nikogo, ale jednocześnie bądź asertywny i pewny tego, czego oczekujesz. Ważne w tym przypadku są argumenty, które są kluczem do sukcesu, jeśli chodzi o negocjowanie wyższego wynagrodzenia. Rozmowa o pieniądzach powinna być opanowana i pełna konkretów. Na nic zda się przywoływanie osobistych problemów, które Twoim zdaniem są powodem do tego, aby zarabiać więcej.
Nie wspominaj o kredycie czy też problemach finansowych w domu. Prawda jest taka, że pracodawca bardziej niż na sytuację osobistą swoich pracowników zwraca uwagę na to, jak wykonują swoje obowiązki. Oddziel życie prywatne od zawodowego. Jeśli np. przez złą sytuację osobistą wykonujesz je gorzej, to rozmowa o podwyżce nie przyniesie pożądanych rezultatów. Problemy osobiste nie są dobrym argumentem podczas negocjacji wyższego wynagrodzenia, staraj się unikać wspominania o nich i skup się na tym, co możesz zrobić w pracy lepiej, aby otrzymać podwyżkę.
Czego jeszcze unikać podczas rozmowy o podwyżkę? Zdecydowanie szantażu. Unikaj tekstów typu: „Jeśli nie otrzymam tej podwyżki, to odchodzę!”, Twój pracodawca może poczuć, że pracujesz tylko dla pieniędzy i nie liczy się dla Ciebie praca w firmie oraz jej dobro. Takie zagranie jest bardzo ryzykowne, ponieważ może grozić zwolnieniem lub utratą dobrego zdania, które do tej pory miał o Tobie pracodawca.
Podczas negocjacji wyższego wynagrodzenia nie możesz dać się zbyć swojemu szefowi. Niektórzy pracodawcy w nieskończoność przekładają rozmowę o podwyżce, licząc, że ich pracownik się podda i nie będzie chciał już więcej pieniędzy. Nie akceptuj od razu odmowy i pokaż, że zależy Ci na wyższym wynagrodzeniu. Pamiętaj o swoich osiągnięciach i kwalifikacjach, a także o innych czynnikach, które jasną pokazują to, że zasługujesz na wyższe wynagrodzenie.
Podczas rozmowy o podwyżce staraj się także unikać proponowania wygórowanych kwot. Jeśli poprosisz o dwa razy więcej pieniędzy, niż zarabiałeś do tej pory, to możesz mieć prawie stuprocentową pewność, że Twój szef się na to nie zgodzi. Oczywiście możesz delikatnie zawyżyć swoją propozycję podwyżki, ale jeśli wiesz, że Twój szef jest otwarty na negocjacje i w końcu dojdziecie do takiej kwoty, o którą chodziło Ci od początku.