Gwarancja bankowa – na czym polega i kto może z niej skorzystać?
Zastanawiasz się, jak zwiększyć wiarygodność swojej firmy w kontakcie z klientami? Szukasz dodatkowego zabezpieczenia przy zaciąganiu zobowiązania? Odpowiedzią jest gwarancja bankowa. Na czym polega i kto może z niej skorzystać? Zobacz, co warto wiedzieć o gwarancji bankowej i jakie warunki musisz spełniać, żeby ją uzyskać
Co to jest gwarancja bankowa?
Gwarancja bankowa to rodzaj umowy między bankiem a klientem, w której bank, jako gwarant przejmuje na siebie uregulowanie zobowiązania, gdy jego beneficjent napotka problemy z terminową spłatą rat. W zamian bank oczekuje, że podmiot (klient) zobowiąże się do zapłacenia prowizji na rzecz banku. Najczęściej jest to procent kwoty, jaką instytucja wypłaci naszemu wierzycielowi w momencie, gdy staniemy się niewypłacalni.
Podstawą prawną do udzielenia gwarancji bankowej jest ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku. Taki rodzaj umowy najczęściej jest zawierany pomiędzy bankami a firmami. Dzięki temu przedsiębiorstwo może zyskać zabezpieczenie poważnych inwestycji, które wymagają dużego wkładu finansowego.
Gwarancja bankowa – na czym polega?
Gwarancja bankowa jest jednym ze sposobów na wsparcie finansowe dla przedsiębiorców. Co więcej, posiadając takie zobowiązanie, mogą być postrzegani jako bardziej pewna strona transakcji. Na czym więc dokładnie polega gwarancja bankowa? Jest to rodzaj umowy z bankiem, który staje się gwarantem. Oznacza to, że przejmuje na siebie uregulowanie zobowiązania, w przypadku gdy jego beneficjent stanie się niewypłacalny. Co ważne, żeby takie rozwiązanie było możliwe, beneficjent musi podpisać z bankiem umowę i uiścić na jego rzecz prowizję. Czyli bank daje nam gwarancję spłaty naszego kredytu, jeśli będziemy mieli problem z terminową spłatą zobowiązania u wierzyciela, ale musimy mu zapłacić za to prowizję. Najczęściej waha się ona w przedziale od 0,5 do kilku procent gwarantowanej kwoty. Ponadto udzielenie gwarancji musi być poparte umową pisemną oraz zgodnie z prawem gwarantem może być tylko instytucja bankowa.

Umowa gwarancji bankowej – wzór
Decydując się na gwarancję bankową, warto pamiętać, że musimy spełniać konkretne warunki. Zanim bank zdecyduje się podpisać z nami umowę, musi upewnić się, że jesteśmy zdolni do spłaty zobowiązania, a ryzyko niewypłacalności jest znikome. Z tego względu w pierwszej kolejności dokładnie prześwietli naszą zdolność kredytową. Warto więc nie mieć zaległości w spłacie zobowiązania, ponadto musimy wykazać, że posiadamy odpowiednie dochody do spłaty rat i stać nas na wypłacenie gwarantowi prowizji. Ponadto bank może wymagać od nas założenia konta w oddziale lub też będziemy musieli przedstawić jakieś zabezpieczenie umowy.
Co ważne, umowa gwarancji bankowej musi być zawarta w formie pisemnej. Udzielona w formie ustnej w świetle prawa jest nieważna. Jeśli pozytywnie przejdziemy proces weryfikacji, to możemy podpisać z bankiem umowę gwarancji bankowej. Co powinno się w niej znaleźć? Przede wszystkim umowa gwarancji bankowej powinna być sformułowana jasno i precyzyjnie. Nie może budzić żadnych wątpliwości i dawać możliwości dowolnej interpretacji. Ponadto powinna uwzględniać aspekty takie jak:
- rodzaj gwarancji (warunkowa czy bezwarunkowa),
- czas trwania gwarancji,
- konkretna wierzytelność, która ma zostać objęta gwarancją,
- warunki wypłaty świadczenia,
- termin, w jakim bank powinien zrealizować wypłatę,
- maksymalna kwota, jaką bank deklaruje się zapłacić beneficjentowi.
Do jakiej kwoty jest gwarancja bankowa?
Wysokość gwarancji, jaką skłonny jest nam bank zapewnić, zależy od indywidualnych ustaleń oraz naszej zdolności kredytowej. Warto jednak wiedzieć, jak jest ona wyliczana. Przede wszystkim kwota gwarantowana ustalana jest według stanu środków deponenta na dzień spełnienia warunku gwarancji wobec banku. Co więcej, kwota gwarantowana jest obliczana od sumy środków pieniężnych ulokowanych na wszystkich rachunkach. Natomiast kwota środków nieprzekraczająca równowartości w złotych 100 000 euro jest gwarantowana w całości.
Gwarancja bankowa – koszty
Warto przy tym pamiętać, że gwarancja bankowa wiąże się także z dodatkowymi kosztami. Na co musimy się przygotować? Bank może pobrać opłatę za przygotowanie projektu gwarancji, prowizję na jej wystawienie oraz ewentualną prowizję za podwyższenie kwoty gwarancji. Bank może również naliczyć opłatę za przedłużenie okresu ważności gwarancji (ta liczona jest od kwoty pozostającego salda) oraz prowizję za wystawienie przez bank promesy gwarancji.