Czy płatność kartą kredytową jest bezpieczna?
Z zakupami online nierozłącznie jesteśmy związani z różnymi formami płatności i sposobami ich finansowania, pomijając pożyczki online które pomagają w małych wydatkach mamy również multum możliwości bankowych w tym karty kredytowe.
Czy płatność w internecie kartą kredytową jest bezpieczna?
Banki jako promotorzy rozwiązania płacenia kartą w sieci bardzo dbają o bezpieczeństwo swoich klientów stosując różne rozwiązania zabezpieczające jedną z nich jest 3D Secure które chroni klientów autoryzujących płatność w sieci przed wyłudzeniami
Czym dokładnie jest 3D Secure?
Precyzując mechanizm 3D Secure działa w wybranych sklepach i jest aktualnie standardem w polskich bankach który jest uruchamiany wraz z wydaniem karty i ciężko go wyłączyć z poziomu bankowości internetowej choć niektóre banki udostępniają taką opcję dla klientów. Działa to w prosty sposób autoryzacji transakcji poprzez podanie jednorazowego kodu z naszego narzędzia autoryzacyjnego SMS lub powiadomienie w aplikacji banku po wprowadzeniu danych płatniczych karty. Mechanizm ten zapobiega wyłudzeniom w przypadku zgubienia karty (osoba nie autoryzowana musiała by posiadać również nasze narzędzie autoryzacji)
Poza samym mechanizmem 3D Secure banki również używają różnych mechanizmów antyfraudowych które w przypadku wykrycia transakcji której nie mogliśmy dokonać blokuje kartę, taką transakcją może być na przykład wypłata gotówki w innym kraju gdy przed chwilą płaciliśmy za zakupy w sklepie czy też transakcja internetowa na wysoką kwotę której nigdy wcześniej nie robiliśmy.
Co w przypadku kradzieży pieniędzy z karty?
Jeśli jednak zdarzy się nam sytuacja w której ktoś wykorzysta naszą kartę bez naszej zgody czy autoryzacji należy pamiętać że każdą karta kredytowa jest ubezpieczona oraz objęta programem Chargeback, niestety banki rzadko informują o tym swoich klientów, w przypadku skorzystania z procedury chargeback możemy odzyskać każdą nie autoryzowaną transakcję do 90 dni wstecz niezależnie od instytucji płatnicznej (Visa oraz Mastercard), dodatkowo warto wystąpić od razu do banku o chargeback a nie reklamacje w przypadku tego typu operacji. Niektóre banki przykładowo mBank przed rozpatrzeniem reklamacji uznaje kwotę sporną na naszym rachunku tak aby nie blokować naszych pieniędzy do czasu rozstrzygnięcia sporu, jest to dużym ułatwieniem dla klientów.
Czym konkretnie jest Chargeback?
Chargeback (z ang. obciążenie zwrotnie) jest to rodzaj zwrotu środków inicjowany przez wystawcę karty (bank) w imieniu klienta (posiadacza karty), to także skuteczny mechanizm ochrony konsumenta przed nie uczciwymi sprzedawcami oraz sklepami, bowiem chargeback służy także do odzyskiwania pieniędzy w przypadków sporów z sklepami czy też operatorami płatności.
Kiedy możemy wnioskować o chargeback?
Najczęściej wnioskujemy o chargeback gdy nie rozpoznajemy danej transakcji na naszym koncie, jednakże nie tylko w przypadku zniknięcia środków możemy podjąć się wnioskowania o chargeback pełna lista to:
- Zamówiony towar nie został dostarczony lub usługa nie została wykonana (nie dotyczy kluczy cyfrowych)
- Klient zamówił inny towar niż otrzymał, lub towar nie jest zgodny z opisem czy też opis nie zawierał informacji istotnych
- Klient zwrócił towar lecz nie otrzymał zwrotu pieniędzy
- W przypadku błędów technicznych terminala, podwójne obciążenie lub obciążenie na inną kwotę niż na rachunku
- W przypadku kradzieży karty, nie autoryzowanych transakcji, transakcji noszących znamiona oszustwa
Jak wygląda proces chargebacku?
- Konsument kontaktuje się ze swoim bankiem (wystawcą karty) i zgłasza żądanie chargebacku.
- Wystawca karty inicjuje procedurę chargebacku i kontaktuje się z acquirerem (centrum autoryzacyjnym/rozliczeniowym).
- Acquirer informuje sprzedawcę o zgłoszonym chargebacku i prosi go o zajęcie stanowiska w określonym terminie (np. 7 dni).
- Sprzedawca albo akceptuje reklamację chargeback, albo odrzuca ją i dostarcza dokumentację potwierdzającą bezzasadność zgłoszenia.
Jeśli sprzedawca akceptuje chargeback, nie odpowiada w wyznaczonym terminie lub odrzuca chargeback, ale nie jest w stanie dostarczyć dokumentacji – musi zwrócić środki i uiścić stosowną opłatę. - Acquirer informuje wystawcę karty o stanowisku sprzedawcy i przekazuje ewentualną dokumentację (jeśli sprzedawca dowodzi swoich racji).
- Wystawca karty informuje konsumenta o wyniku postępowania. Jeśli racja była po stronie sprzedawcy, środki nie są zwracane.
źródła:
https://paylane.pl/czym-jest-chargeback-wszystko-co-warto-wiedziec-o-obciazeniu-zwrotnym/